Whiskymässan!

Ja men hej på er alla läsare och förlåt för dålig uppdatering kring whiskymässan (som jag lovade). Jag tog mig lite vatten över huvudet kan man säga, då jag skrev att jag skulle lägga upp ett inlägg under helgen. Jag borde ju vetat bättre, man hinner knappt gå på toaletten, så ett blogginlägg var inte att tänka på då. Men här har ni det nu istället. Nu ska jag berätta om hela helgen och hur vi jobbade och slet och vilket himla starkt team vi är i taxfree. Och framför allt hur roligt vi hade. (Klicka på bilderna för text.)

img_4247
Delar av vårt härliga taxfree-gäng nere i terminalen.

Cinderella Whisky Fair är alltså en whiskymässa som hade premiär 2009 och sedan dess har den varit varje år. Världens största flytande whiskymässa. Och världens 5:e mest inflytelserika whiskymässa minsann!

Den brukar vanligtvis ligga i januari någon gång, men eftersom vi var i Landskrona på dock större delen av januari så blev årets mässa 16-19 februari. Whisky är ju någonting som växt med åren och som bara blir större och större. Det är fler och fler som intresserar sig för whisky och även många som börjar samla på whisky. Och i och med det så blir ju även våra whiskykryssningar allt mer eftertraktade. Även vår vinmässa och ölmässa har blivit väldigt populära. När biljetterna släpps så tar det inte lång tid innan alla är slutsålda! Whiskymässan här är som julafton för alla whiskysamlare. Och jag vet flera som redan laddar inför nästa års mässa och även har kontaktat mig och frågar om jag vet när biljetterna släpps till nästa år! 😅Ivriga…men det är ju jätteroligt! Ett bra betyg på att vi lyckats.

Whiskykryssare
Martin, jag, Magnus och en bunt glada whiskykryssare.

Det är många som är extremsamlare…som frimärkssamlare nästan. Köper på sig dyra flaskor som sen aldrig öppnas, utan bara står i samlingen. Tro mig att jag har fått se många fina samlingar på bild i mobiler av flera gäster som varit hos oss. En som t.o.m. har en lägenhet enbart för all sin whisky!!! Då är man en extremsamlare!! Ha ha.

Mässan börjar på en Torsdag och innan det så har det förberetts och fixats med mycket (som jag skrev om i mitt förra inlägg). Förutom då så klart den långsiktiga planeringen av allt som vår chef stått för under en lång tid. När Torsdagen kommer så går några av oss från taxfree ut till terminalen och gör i ordning för att välkomna whiskygästerna med en ”mässpåse” och ett whiskyglas. I påsen finns program med karta över mässdäck (och schema över alla föreläsningar som hålls), penna, ”nackband” till whiskyglaset och provsmakningskuponger (som man köper smakprover på whisky med på mässan).

Väl ombord på båten så går många av gästerna direkt till trapphuset för att ställa sig i kö för insläppet till mässan som öppnar kl 18.00! Det är många som siktat in sig på speciella flaskor och många speciella sorter som vi bara får in kanske 10 flaskor av. Då gäller det att vara snabb! Det är faktiskt lite roligt att se. Vuxna människor (mest män då) som SPRINGER till en viss monter i hopp om att få tag på just den flaskan. 😄

Jag mina kollegor Martin och Magnus stod i ”Info” nere på mässan där vi b.l.a. sålde provsmakningskuponger.

Här står jag och magnus och säljer kuponger
Magnus och jag nere på mässdäck.

Under mässan så hålls det under varje hemresa en whiskyauktion. Det är någonting som drar väldigt många och som blivit en av de stora höjdpunkterna. ”Objekten” är flaskor som skänkts från leverantörer och alla pengar går till Östersjöfonden. Förutom en auktion vi höll, där pengarna gick till Astrid Lindgrens barnsjukhus.  Vilket jag tycker var fantastiskt fint.

img_4228
Här har vi ett bidrag från Bowmore. Ett litet sample på Black Bowmore. En whisky som kostar 169000:-/flaskan. Den här lilla rackaren (ca 4cl) gick för hela 10000:- och det var även de pengarna som gick till Astrid Lindgrens barnsjukhus. I mitten på bilden så ser ni David, han är master distiller på Bowmore. Martin, Thomas och jag besökte honom på vår resa till Islay i höstas. Så vi är så glada att vi fick David att vilja komma och ”hälsa” på oss. Det var hans första gång i Sverige. Och inte sista! 😀

Det är min kollega Martin (som också är shoppinghost) som håller i auktionerna och han är så, så duktig på det och gör ett superjobb med det. Verkligen!

Ett litet klipp på när Martin håller en av alla auktioner. Det blev mycket pengar till Östersjöfonden vilket vi är väldigt tacksamma för att våra gäster vill bidra till.

Whiskymässan är klart de mest intensiva och svettigaste kryssningarna för oss i taxfree. Men också de roligaste kryssningarna att jobba på!! Helt klart! Vi är extra många i taxfree då, både på lager och i kassa eftersom det är flera kassor nere på mässdäck också. Så några får dela hytt under den perioden eftersom det är så mycket personal ombord. Med det brukar bara vara roligt och man jobbar ju mest hela tiden, så det blir ändå inte så mycket tid i hytten. Nere på mässdäck fanns som sagt också flera kassor eftersom man också kunde handla nere på mässan. Och det såldes whisky för otroliga summor under dessa dagar kan jag säga!! Så alla gör verkligen ett superjobb och allt funkade så bra. Det är verkligen roligt att jobba när vi är ett så bra team!

Visst verkar det superkul!? Det är det också kan jag säga! Så sitter du där och blir sugen på att komma och jobba hos oss – SÖK! Det finns flera tjänster att söka nu. Vem vet…nästa år kanske du jobbar med oss på whiskymässan. 😀

taxfreegänget
Ett slutkört taxfreegäng – som gjorde det i år igen!! 🙌🏼 Och nästa år är det 10 jubileum av Cinderella whisky fair!

Vi hörs snart igen. 👋🏻

/Elenor

Bilder på Cinderellas nya café, bar och lounge!

Hej på er!

Nu kommer äntligen bilder från nya Melody, gamla nöjescaféet, på Cinderella. Vi har byggt en fin bar, tagit in nya möbler, gjort en mysig lounge, fixat scenen och dansgolvet!

Melody består både av ett café, en bar och en lounge-del. Och det är självklart underhållning sju dagar i veckan som tidigare!

Vi hoppas att ni kommer ombord snart!

/Elin

Förberedelser inför whiskymässan 2017

Hej alla läsare, hoppas ni har det fint.

Här kommer ett snabbt inlägg med lite bilder från hur vi jobbar för fullt inför whiskymässan som drar igång idag och fram till söndag. Världens största flytande whiskymässa, som vi haft här ombord sedan 2008. Det är fullt upp och alla jobbar för fullt just nu på alla håll och kanter. Bildäck byggs om till mässdäck och det är mycket som ska hinnas med till kl 18.00 när whiskymässan öppnar. Så därav ett snabbt inlägg just nu… 🙂

Whiskymässan är bland de roligaste kryssningarna att jobba på tycker jag. Mycket jobb, massa förberedelser och så roligt att träffa många av våra whiskygäster som ofta åker med oss på våra whiskykryssningar och självklart också på den stora whiskymässan. Jag och Martin kommer vara nere på mässdäck under hela mässan och Martin kommer även att hålla i  auktioner nere på mässan.

Packning av påsar som delas ut i terminalen till alla whiskykryssare.
Packning av påsar som delas ut i terminalen till alla whiskykryssare.
På ett kallt bilddäck och packar whiskyglas.
På ett kallt bilddäck och packar whiskyglas.
Bildäcket byggs om till mässhall.
Bildäcket byggs om till mässhall.
Martin dammar och jag borrar... :-)
Martin dammar och jag borrar… 🙂
Här jobbas det på med sortimentslistor, priser mm.
Här jobbas det på med sortimentslistor, priser mm.
Affischer som ska upp runt om på båten.
Affischer som ska upp runt om på båten.

Nu måste jag rusa vidare, men jag skriver mer och lägger upp mer bilder från mässan imorgon, och även kanske ett litet filmklipp på när Martin håller i en auktion. 🙂 Så kika snart in på bloggen igen.

//Elenor

Del 3: Historien om Dansbandsveckan på Cinderella

Tja Tja bloggen!

Här kommer sista delen i följetången om Dansbandsveckan till havs och nu handlar det om ett stort gäng eldsjälar som agerar stomme till evenemanget.

För att sy ihop ett program till ett så stort evenemang som Dansbandsveckan till havs, behövs det givetvis experthjälp. I grundplaneringen ligger ett och samma gäng, ett gäng fullt med eldsjälar som brinner för att skapa, serva våra gäster och utmana sig själva – ett gäng som jag lite kärleksfullt har döpt till ”Järngänget”. Dessa härliga individer, som är perfekta för målgruppen och underbara att samarbeta med, utgör hela grunden som vi står på – en familj kan man säga! Detta ”Järngäng” tar mycket ansvar på sina axlar.

Våra residenta Kryssningsvärdar Nova Sefton och Per Nyberg (som båda varit med från starten av Dansbandsveckan till havs) och också Humle Holmgren drar tyngsta lasset och representerar allt inför våra gäster, de syns i stort sett överallt och hela tiden, underhåller, informerar, planerar och håller i alla Dansbandsveckans aktiviteter.

Kryssningsvärdarna med Tony Irving
Kryssningsvärdarna Humle, Tur-Åke, Nova & Per flankerade av Tony Irving och mig

Då jag och Nova träffade Tur-Åke i Malung för fem år sedan ställde vi frågan om han skulle kunna tänka sig att agera Kändis-Kryssningsvärd under vår dansbandsvecka, för att knyta ihop säcken med Malung (vi hos er, ni hos oss – tänket) och sen dess har han haft en stående inbjudan som en i gänget. I och med Åkes ankomst ombord föddes också ”Cinderellaparken”, som är en spinn-off på programmet i Grönlandsparken.

Tony Irving och hans crew är ett givet inslag, som varje år bidrar med ett spännande program till vår Dansbandsvecka. Då Tony har arbetat med oss på Cinderella i hela 11 år, är han praktiskt taget som en i familjen. Han bedriver dansklasser och bjuder givetvis våra gäster på dansshow. Emellanåt håller han även dansklasser för vår dansanta personal! Underbart!

Sen har vi rekryterat två stycken duos i form av DuoVi och Carlzons Duo, som man under Dansbandsveckan kan hitta på allt ifrån (den tillfälligt uppbyggda) dansbanan i terminalen, till på landgången vid ankomst, Bottega Wine Bar, Admiral Hornblower’s Pub, Dansbana 3 – ja, you name it – lite överallt! Utan dessa härliga individer hade vi inte överlevt, den saken är klar. De backar våra Kryssningsvärdar under alla möjliga aktiviteter och utvecklar produkten tillsammans med oss.

Vår hus-trubadur genom åren har varit Anders Hane och han håller ställningarna i puben – det enda stället där dansbandsmusik är bannlyst under dansbandsveckan. Puben blev ganska snart ett tillhåll för diverse jam-sessions under sena kvällar, där både musiker och personal kom in och gästade scenen, och så föddes där så småningom ett band, som numera ligger i programmet som en stående punkt – Proud Sally (Jam) Band.

Utan dessa fantastiska personer och deras idéer och inputs – hade jag aldrig kunnat sy ihop programmen till våra sjöburna dansbandsveckor. Det här teamet är guld värt och växer år för år, då det är många som tycker att det är roligt att engagera sig!

Detta bildspel kräver JavaScript.

Ovan syns hur ”Järngänget” har växt år för år… på bilderna syns även vår administrativa personal på Cinderella Entertainment samt Dur-X, DJ MOE & gammaldansinstruktörerna P-A och Marie (som nämndes i tidigare delar av denna historia), Thorleif Torstensson, Wizex showgrupp och min hjälte till kollega och motvakt, Kryssningschef Sami Ilonen. Alla lika värdefulla för evenemanget!

Det var allt från mig och Historien om Dansbandsveckan till havs, för denna gång. Hoppas att vi ses ombord och att du som läsare antingen har blivit inspirerad till att arbeta med oss eller att komma och kryssa!

Med Vänliga Hälsningar,

Johanna Holmqvist, Kryssningschef (samt tills vidare ”konstnärlig projektledare” av Dansbandsveckan till havs, som min chef så fint kallar det!)

Del 2: Historien om Dansbandsveckan på Cinderella

Tja tja bloggen!

Hoppas ni gillade det förra inlägget om Dansbandsveckan till havs, för här kommer fortsättningen…

Ja, hur föddes egentligen Dansbandsveckan till havs?

På Viking Lines kontor i Västerås sitter en man som heter Mikael Dunbäck, som är ansvarig för vår Charter-avdelning och många andra samarbeten som har fötts. Han är otroligt duktig på att se vad som kan fungera och inte. Mikael kläckte idén om en mini version inspirerad av anrika Svenska Dansbandsveckan i Malung och slog en signal till Lars Bälter, Turistchef i Malung/Sälen. Bara några minuter efter samtalet var Mikael på väg i bilen mot Malung, för en träff, och efter detta började Dansbandsveckan till havs att så sakteliga födas. En veckas event ombord, som sökte samma publik som Malung, men som inte på något sätt kunde konkurrera – då fartyget endast har möjlighet att husera max 1/5 av de gäster som Malung kan under en veckas tid, endast kan bygga ett fåtal dansbanor, givetvis också ta ombord färre band och dessutom infalla under motsatt årstid… ni hör ju! Viking Line behövde start-hjälpen från tungviktarna och här inleddes ett samarbete – vi började marknadsföra oss hos varandra.  Idén var ju klockren, under den mörkaste vintermånaden, när folkparker och utomhusevenemang har varit stängda länge, då längtar säkerligen både dansarna och banden efter att fylla sina scheman. Så reklamerna löd: Varför vänta ett helt år, när du kan dansa en hel vecka mitt i vintern, ombord på M/S Viking Cinderella… i väntan på nästa sommar Malung…

Projektet var igång och redan första sommaren befann sig ett team på plats i ett promotion-tält i Grönlandsparken i Malung och vi fick för första gången träffa Tur-Åke Lindqvist, som är programledare på plats, och gästa honom på parkscenen. Där sjöng vi allsång med publiken och promotade vår Dansbandsvecka. Man skulle kunna beskriva det som ”Cinderella Entertainment on tour”, när vi gör dylika saker och tar vår produkt och vår personal till annan plats, för att göra det vi gör bäst – underhålla!

Så i början på 2012 gick den första Dansbandsveckan till havs av stapeln och som alltid när något görs för första gången, så gäller bara en sak, att vara uppmärksam och lyssna… hur uppfattas vårt nya event och vad kan göras bättre till nästa gång?

Dansbandsveckan till havs ombord på Cinderella är helt i Viking Lines egen regi, men tack vare tips och stöd från Malungs-gänget, så har vi för varje år som gått, lyckats lära oss lite mer. De facto är dock att vi befinner oss på sjön och vi har otroligt många regler att förhålla oss till, säkerhetstänket är otroligt högt och vi behöver söka tillstånd för nya grejer vi vill göra, då inspektioner och säkerhetsgenomgångar görs av områdena regelbundet. Vi har alltså inte helt fria händer och kan således inspireras och ta till oss, men kan ej utföra saker och ting på samma sätt som man kan på landbacken. Hur allt skall fungera under en dansbandsvecka ombord är noga planerat, nästan ett år i förväg sätts grunden i och väl på plats är logistikplaneringen nyckelspelaren för att det överhuvudtaget skall gå.

Sommaren 2014 kom och något otroligt hände. Härliga sälj – & marknadsföringsgänget samt Kryssningsvärdinnan Nova Sefton och jag själv, är återigen på plats i Malung, för marknadsföring och aktiviteter – då det dimper ned en inbjudan till Guldklavengalan! Galan hålls (som bekant för många) under öppningskvällen i Orrskogen i Malung och är dansbandsbranschens egen gala där förgrunder inom branschen premieras. Vi har fin-fina platser och sitter väldigt långt fram, inget jag direkt reagerade på, då detta var helt nytt för oss. Efter många prisutdelningar, blev det dags för Juryns Specialpris och till vår otroligt stora förvåning – tilldelades detta oss – Nöjesteamet på Viking Cinderella. Man tackade från scen för satsningen som Viking Line årligen gör, på dansbanden, samt att vi nu också startat en egen dansbandsvecka. Min första reaktion var att plocka upp mobilen, jag tänker att jag måste ringa Cinderellas Produktchef och tala om detta genast… när Nova rycker tag i mig och säger ”Tacktal, du är ju ansvarig från oss här på plats…” (och i och med att det inte passar sig att svära i bloggen, utelämnar jag vad som hände härnäst). Så glad, men så tagen på sängen, att orden som kom ut i talet kan jag ej förmå mig att minnas till denna dag, men som tur var hade jag Nova vid min sida, som alltid lyckas säga det som behövs, precis när det behövs – som en riktig konferencier skall göra. Vi tackar än idag Guldklavens jury för denna fina skjuts, som framförallt vår dansbandsvecka fick, tack vare det fina priset! 🙂

Statistik: Inräknat samtliga årets kryssningar, som snittar på 364dgr i trafik/år, passerar det snabbt räknat ca 7500 musiker på Cinderella/år, från alla genrer från hårdrock till hip hop., och ca 5 dgr/vecka har vi dansband på någon utav våra scener – det ni!

Så nu inväntar vi sommar och sol och vårt årliga besök i Grönlandsparken i Malung. ”Cinderella Entertainment on tour” gästar Tur-Åke med radioprofilen Mats Ingels, på scen. Viking Line’s sälj- & marknadsföringsteam finns på plats i vårt promotiontält – och de älskar besök, så kom och hälsa på bara! Väl på plats släpps 2018 års program och bokningen öppnar. Så rullar det på så – eller gungar – om jag skall vara helt korrekt!

I nästa inlägg berättar jag för er om stommen till vår dansbandsvecka ombord, ett par sköna lirare som jag kallar för ”Järngänget”. Så håll utkik efter Del 3.

Keep on dancing!

Med Vänliga Hälsningar,

Johanna Holmqvist, Kryssningschef (samt tills vidare ”konstnärlig projektledare” av Dansbandsveckan till havs, som min chef så fint kallar det!)

 

Kom och jobba med oss!

Hej alla bloggläsare 🙂

Just nu har vi några lediga tjänster ombord. Så är du (eller känner någon som är) intresserad av att jobba på båt så skicka in en ansökan bums! Just nu söker vi nämligen en butikschef, hovmästare och kreativa kockar.
Sök jobb här!

Personal
Kom och jobba med oss!

 

Historien om Dansbandsveckan på Cinderella

Tja Tja bloggen!

Här kommer ett litet annorlunda inlägg om en veckas långt event, som vi på Cinderella Entertainment har byggt upp under de senaste fem åren. Det är roligt att få dela med oss av hur vi arbetar med lite större evenemang. Happy reading!

Förra söndagen, den 29 januari 2017, avslutades femte upplagan av Dansbandsveckan till havs. Efter ett par års ”repande”, så har vi nog nu äntligen nått en stadig grund att stå på. Kryssarna var fler än någonsin och biljetterna bokades flera månader i förväg. Ett fint kvitto för oss, då vi passerade strecket för 10.000 besökare. Otroligt roligt!

Dansbandsveckan till havs är helt i vår egen regi, men tack vare tips och stöd från Svenska Dansbandsveckan i Malung, så har vi för varje år som gått, lyckats lära oss lite mer. De facto är dock att vi befinner oss på sjön och vi har lite andra regler och begränsningar att förhålla oss till, säkerhetstänket är otroligt högt och vi behöver söka tillstånd för nya grejer vi vill göra. Vi har alltså inte helt fria händer och kan således inspireras och ta till oss, men kan ej utföra saker och ting på samma sätt som man kan på landbacken. Hur allt skall fungera under t.ex. en dansbandsvecka ombord är noga planerat, nästan ett år i förväg sätts grunden, vi mäter upp dansgolv, involverar utomstående leverantörer, bokar in de band och artister vi önskar ha med och som vi tycker om att samarbeta med, personalen börjar planera sina aktiviteter, drinklistor och program görs etc.

I år lades det, utöver våra befintliga dansgolv, hela 517kvm till, runt om på fartyget – två dygn tar uppbyggnaden inför veckan!

Utöver en massa bra band har vi programmässigt försökt komma med minst två nyheter och för två år sedan kom det in överhängande med önskemål om att vi skulle lägga till gammaldans i programmet. Detta var vi inte alls bekanta med från våra vanliga kryssningar och fick helt hänge oss åt proffsen. GAMMELdansbanan (ja, för att vi har stavat fel från början, så har vi fortsatt med det, vi kan inte vara bra på allt 😉 blev ett härligt vattenhål på däck 9 inne i vår konferensavdelning.

Gammaldans
Gammaldansinstruktör P-A Sköld och Dur-X in action

Här samsades broderligt konferensgäster och dansare och jag vågar lova, att dubbla siffror personal passade på att prova den nya aktiviteten också! Vissa blev t.o.m. så tagna att de delade med sig av sina nya erfarenheter på sociala medier. Vill ni också lära er? Ta en titt på Konferensvärdinnan Therese inspirationsvideo… 🙂

Den andra nyheten i år var att ha med Wizex showgrupp, hela veckan lång. Show är något vi älskar att arbeta med och även ville bjuda danspubliken på – och så blev Dansbandsveckan med show!

Wizex
”I Folkparkens tjänst – hela historien” med Wizex, på Dansbana 1

Allra sista kryssningen, i lördags, blev något alldeles speciellt, då Arvingarna och Barbados gemensamt avslutade natten på Dansbana 1, med dunder och brak. Under natten riggade vi om och under returresan bjöds våra gäster på en avslutningskonsert utav dess like – á la The Refreshments! Tror ni att våra ljud- & ljustekniker har haft fullt upp? Det kan man lugnt påstå!

Kl 02.00 natten mellan lördag och söndag – hörde vi Dansbandsvecka? Det blev en riktig fest!

Så får vi se vad vi spånar fram för nyheter inför 2018… Nu sätter vi oss i Entertainment ned och utvärderar och ser igenom gästernas kommentarer – alla får säga sitt – och så tar vi nya tag och sätter ihop kommande års program.

Under dylika event, i detta fall en hel vecka (7 kryssningar i rad) är logistiken A och O och alla fyller sin funktion och jobbar i ett högt tempo, för att få saker och ting att snurra. Under hamntiden i Stockholm, när gästerna checkar in i terminalen, städas fartyget grundligt, alla dansgolv ses igenom, danskaffestationer förbereds, vattenstationer fylls på, teknikerna sound checkar orkestrarna, kökspersonalen preppar måltider, hytterna förbereds, via bildäck lastas det på med leveranser, Taxfree fyller på sitt sortiment, passagerarlistor skrivs etc etc. Allt händer samtidigt och i ett rasande tempo.

Roligast av allt är nog ändå att oavsett vilken avdelning du tillhör, så gör vi det tillsammans!

Kryssningsvärdarna Per Nyberg, Tur-Åke Lindqvist, Humle Holmgren, Nova Sefton & jag i färgglada dansbands-outfits!
Kryssningsvärdarna Per Nyberg, Tur-Åke Lindqvist, Humle Holmgren, Nova Sefton & jag i färgglada dansbands-outfits!

I nästa inlägg tänkte jag berätta lite för er om hur Dansbandsveckan till havs egentligen kom till.

Så håll utkik efter Del 2. Simma lugnt!

Mvh Johanna Holmqvist, Kryssningschef (samt ”konstnärlig projektledare” av Dansbandsveckan, som min chef så fint kallar det 😉