Midsommarfirande till havs……

Ja då var ännu en helg ombord över. Ingen vanlig helg, utan midsommarhelgen. En helg som är full av traditioner. Mina midsomrar brukar spenderas i Furuviksparken med picknick, karuseller, dans runt midsommarstången och senare grillning tillsammans med familj och vänner.

Men i år inföll sig midsommar på mitt arbetspass. Och jag är ärlig när jag säger att jag helst skulle fira det i land. Men nu i efterhand så saknades inget förutom min familj.

Gjorde lite midsommarfint på Klädavdelningen

Klockan 11.00 var det kransbindning med lekledarna för passagerarna i Melody Café. En aktivitet som lockade väldigt många, både vuxna och barn. När kransarna satt på så var det dags för dans kring midsommarstången med vår kryssningsvärdinna och ett band. Det var den vanliga repertoaren med allt ifrån ”Små grodorna”,
”Prästens lilla kråka” till ”raketen”.

Lunchen som serverades i mässen till oss i personalen var en klassisk
sillunch, ja bortsett från nubben då. Olika sillar, lax, köttbullar, prinskorv, ägg mm.

Jag och min kollega Jenny gick och frågade tjejerna i leklandet om vi kunde få lite blommor att sätta i en vas på killavdelningen och det fick vi. Till eftermiddagsfikat ställde de fram DEN jordgubbstårtan.
Massa jordgubbar och massa grädde.

Sedan anlände vi till Stockholm och resenärerna som ville fira på kvällen kom ombord. Så vi hade några arbetstimmar innan vårt firande kunde börja.

Klockan 21.00 så började personalens firande på ”Poppen” som är ett trossdäck i aktern på däck fem. Där brukar vi även samlas på kvällar och ta frisk luft och umgås när vädret tillåter.

Vår intendent Jörgen och purser Elin hade fixat en otrolig grillbuffé. Jörgen stod vid grillen hela kvällen och Elin fixade resten. Det var kött med många tillbehör som serverades. Så otroligt uppskattat och vi i personalen blir så tacksamma när något sådant ordnas för oss. Det var många som valde att samlas och det blir ju lite annat att umgås när vi inte har arbetstid. Vi är ett sådant otroligt härligt gäng som jobbar här med en väldigt fin sammanhållning.

Jenny Öhman och jag ute på Poppen
Jenny Öhman och jag ute på Poppen

Det är även roligt att få ta på sig något annat än arbetsuniformen och många av oss hade även fixat kransar.

Utsikten var ju helt magisk också… Sommarkvällarna ombord bjuder på många fina solnedgångar och himlen har så många fina färger. Midsommarafton övergick till midsommardagen och det var dags att krypa ner i sängen för att få några timmars sömn innan jag skulle upp för en ny arbetsdag.

Midsommarafton övergick till midsommardagen
Midsommarafton övergick till midsommardagen

Jag lade huvudet på kudden med ett leende för jag hade verkligen haft en underbar midsommar. En midsommar som innehöll allt, förutom min familj. Fast mina kollegor är ju som min andra familj! Så ja, midsommar 2017 innehöll verkligen ALLT.

På återseende!

/Sandra Sundkvist

Kommentera

