I tolv år har jag jobbat på båt!

Den här bloggen handlar ju om hur det är att jobba på ett kryssningsfartyg, dvs ombord på m/s Viking Cinderella. Jag gjorde det i över tolv år. I februari sa jag upp mig och den 6 mars steg jag av som anställd för sista gången. Livet som landkrabba tog vid. Detta blir mitt bidrag till bloggen, lite om varför jag valde att arbeta här.

Det var absolut inget lätt beslut att ta, valet att säga upp sig. Även om jag kände mig säker på varför jag gjorde det, så avslutade jag samtidigt något som blivit en så stor del av mitt liv. Jag är så glad och tacksam över att jag bestämde mig för massa herrans år sedan att hoppa på den här båten. Det har helt klart gett mig några av mina bästa stunder i livet, tillsammans med en hel drös fantastiska människor. Livet ombord med de olika arbetsuppgifterna jag haft tillsammans med alla de varierande kollegorna jag haft, har ju drejat fram den person jag är idag till stor del.

Jobbet är bara en del av helheten. En viktig del absolut. Först och främst så är vi ju där för att arbeta, vi är där för att skapa en komma-bort-en-stund-från-verkligheten-miljö för våra gäster. Vi har alla olika roller i detta, alla lika viktiga för att det hela ska fungera, för att vi ska kunna skapa den där känslan.

Jag fick möjlighet att arbeta på tre olika ställen under mina år ombord. Jag började i mässen, personalmatsalen, och tack vare den möjligheten så lärde jag känna personal på olika avdelningar ganska snabbt. Fartygets Buffé kom jag till sen och jag lockades av den snabba pulsen som rörde sig i lokalen när den fylldes av alla gäster som nyfiket ville veta vad de skulle få serverat. Jag var där i sex år innan jag till slut behövde nya utmaningar och då fick möjlighet att börja arbeta i Informationen. Fortfarande samma snabba puls som innan, men med helt andra arbetsuppgifter, vilka jag i helhet älskade.

För mig var det alla fantastiska kollegor som gjorde att jag var kvar ombord så många år. Kollegorna och de vänner jag fick var min grund. Utan dem så hade allt det där andra inte fungerat. Allt det där man missade hemma fick man ombord, och tack vare underbara kollegor så blev det inte lika tungt att missa saker på hemmaplan för man gjorde det med nära och kära ändå, sin extra båtfamilj.

Man firar jul, nyår, påsk, midsommar och andra högtider tillsammans. Man upplever lycka och sorg tillsammans. Man ser minibåtbebisar introduceras bland oss och man tar avsked av kollegor som av olika anledningar tvingas lämna oss för tidigt. Livet händer både iland och ombord.

Än så länge så har det inte landat i mig att jag inte kommer att åka till Cinderella och arbeta snart igen, det känns fortfarande som att jag är borta på semester. 🙂 Jag tror att den känslan kommer att sitta i ett tag till och på något sätt så är jag tacksam för det. Det betyder att åren ombord var betydelsefulla, att de påverkade mig. Och fortfarande gör. Den känslan behåller jag gärna så länge jag kan.

Avtackning på bryggan
Avtackning av befälhavare Carsten, maskinchef Sverker, intendent Ronny

Tack alla för att ni gjorde mina år fantastiska! It´s been a pleasure 🙂

/Linda

 

 

4 thoughts on “I tolv år har jag jobbat på båt!”

  1. Det måste vara ett svårt beslut att släppa sjölivet. Har lite erfarenhet av detta ,dock inte på Cinderella,men däremot på Birka Princess, M6s Prinsessan och Ms Baronessan. detta var på sent 70-tal. Vi hade 1976 i april startat orkestern Dalmasarna. vi spelade på Ms baronessan 44 resor Stockholm Mariehamn utan en dag ledigt.Men man har ju roliga minnen från folk man träffade samt sammanhållningen bland personalen.

    Liked by 1 person

  2. Hej!
    Mycket trevlig läsning! ☺
    Av en slump hamnade jag på din sida. Jag sökte nämligen efter hur man söker jobb som tex trubadur på båten?
    Jag har nämligen ett tips på två killar som skulle passa Viking line ypperligt att ha på båten några kryssningar.
    Jag har kollat in både viking och Tallink siljas hemsida, men kan inte hitta någon info om vem man kontaktar. Vet möjligen du? 😊
    Tack på förhand!
    Mvh
    Suss

    Gilla

Kommentera

