Whiskymässan!

Ja men hej på er alla läsare och förlåt för dålig uppdatering kring whiskymässan (som jag lovade). Jag tog mig lite vatten över huvudet kan man säga, då jag skrev att jag skulle lägga upp ett inlägg under helgen. Jag borde ju vetat bättre, man hinner knappt gå på toaletten, så ett blogginlägg var inte att tänka på då. Men här har ni det nu istället. Nu ska jag berätta om hela helgen och hur vi jobbade och slet och vilket himla starkt team vi är i taxfree. Och framför allt hur roligt vi hade. (Klicka på bilderna för text.)

img_4247
Delar av vårt härliga taxfree-gäng nere i terminalen.

Cinderella Whisky Fair är alltså en whiskymässa som hade premiär 2009 och sedan dess har den varit varje år. Världens största flytande whiskymässa. Och världens 5:e mest inflytelserika whiskymässa minsann!

Den brukar vanligtvis ligga i januari någon gång, men eftersom vi var i Landskrona på dock större delen av januari så blev årets mässa 16-19 februari. Whisky är ju någonting som växt med åren och som bara blir större och större. Det är fler och fler som intresserar sig för whisky och även många som börjar samla på whisky. Och i och med det så blir ju även våra whiskykryssningar allt mer eftertraktade. Även vår vinmässa och ölmässa har blivit väldigt populära. När biljetterna släpps så tar det inte lång tid innan alla är slutsålda! Whiskymässan här är som julafton för alla whiskysamlare. Och jag vet flera som redan laddar inför nästa års mässa och även har kontaktat mig och frågar om jag vet när biljetterna släpps till nästa år! 😅Ivriga…men det är ju jätteroligt! Ett bra betyg på att vi lyckats.

Whiskykryssare
Martin, jag, Magnus och en bunt glada whiskykryssare.

Det är många som är extremsamlare…som frimärkssamlare nästan. Köper på sig dyra flaskor som sen aldrig öppnas, utan bara står i samlingen. Tro mig att jag har fått se många fina samlingar på bild i mobiler av flera gäster som varit hos oss. En som t.o.m. har en lägenhet enbart för all sin whisky!!! Då är man en extremsamlare!! Ha ha.

Mässan börjar på en Torsdag och innan det så har det förberetts och fixats med mycket (som jag skrev om i mitt förra inlägg). Förutom då så klart den långsiktiga planeringen av allt som vår chef stått för under en lång tid. När Torsdagen kommer så går några av oss från taxfree ut till terminalen och gör i ordning för att välkomna whiskygästerna med en ”mässpåse” och ett whiskyglas. I påsen finns program med karta över mässdäck (och schema över alla föreläsningar som hålls), penna, ”nackband” till whiskyglaset och provsmakningskuponger (som man köper smakprover på whisky med på mässan).

Väl ombord på båten så går många av gästerna direkt till trapphuset för att ställa sig i kö för insläppet till mässan som öppnar kl 18.00! Det är många som siktat in sig på speciella flaskor och många speciella sorter som vi bara får in kanske 10 flaskor av. Då gäller det att vara snabb! Det är faktiskt lite roligt att se. Vuxna människor (mest män då) som SPRINGER till en viss monter i hopp om att få tag på just den flaskan. 😄

Jag mina kollegor Martin och Magnus stod i ”Info” nere på mässan där vi b.l.a. sålde provsmakningskuponger.

Här står jag och magnus och säljer kuponger
Magnus och jag nere på mässdäck.

Under mässan så hålls det under varje hemresa en whiskyauktion. Det är någonting som drar väldigt många och som blivit en av de stora höjdpunkterna. ”Objekten” är flaskor som skänkts från leverantörer och alla pengar går till Östersjöfonden. Förutom en auktion vi höll, där pengarna gick till Astrid Lindgrens barnsjukhus.  Vilket jag tycker var fantastiskt fint.

img_4228
Här har vi ett bidrag från Bowmore. Ett litet sample på Black Bowmore. En whisky som kostar 169000:-/flaskan. Den här lilla rackaren (ca 4cl) gick för hela 10000:- och det var även de pengarna som gick till Astrid Lindgrens barnsjukhus. I mitten på bilden så ser ni David, han är master distiller på Bowmore. Martin, Thomas och jag besökte honom på vår resa till Islay i höstas. Så vi är så glada att vi fick David att vilja komma och ”hälsa” på oss. Det var hans första gång i Sverige. Och inte sista! 😀

Det är min kollega Martin (som också är shoppinghost) som håller i auktionerna och han är så, så duktig på det och gör ett superjobb med det. Verkligen!

Ett litet klipp på när Martin håller en av alla auktioner. Det blev mycket pengar till Östersjöfonden vilket vi är väldigt tacksamma för att våra gäster vill bidra till.

Whiskymässan är klart de mest intensiva och svettigaste kryssningarna för oss i taxfree. Men också de roligaste kryssningarna att jobba på!! Helt klart! Vi är extra många i taxfree då, både på lager och i kassa eftersom det är flera kassor nere på mässdäck också. Så några får dela hytt under den perioden eftersom det är så mycket personal ombord. Med det brukar bara vara roligt och man jobbar ju mest hela tiden, så det blir ändå inte så mycket tid i hytten. Nere på mässdäck fanns som sagt också flera kassor eftersom man också kunde handla nere på mässan. Och det såldes whisky för otroliga summor under dessa dagar kan jag säga!! Så alla gör verkligen ett superjobb och allt funkade så bra. Det är verkligen roligt att jobba när vi är ett så bra team!

Visst verkar det superkul!? Det är det också kan jag säga! Så sitter du där och blir sugen på att komma och jobba hos oss – SÖK! Det finns flera tjänster att söka nu. Vem vet…nästa år kanske du jobbar med oss på whiskymässan. 😀

taxfreegänget
Ett slutkört taxfreegäng – som gjorde det i år igen!! 🙌🏼 Och nästa år är det 10 jubileum av Cinderella whisky fair!

Vi hörs snart igen. 👋🏻

/Elenor

2 thoughts on “Whiskymässan!”

  1. Hej. Vi fick ju se en del av whiskyauktionen i bloggen. Finns hela auktionen på film? Är mest intresserad av slutet på den auktionen vi ser här. Box Querqus ongolica. Slutade på 8000 kr.

    Gilla

Kommentera

