En dag i ”kombins” tjänst…

Jag tänkte berätta lite om hur en vanlig dag ser ut för mig när jag är ombord.

Jag startar alltid mina dagar ombord på gymmet. Träningen är som jag berättat förr en otroligt stor del av mitt liv & ännu större nu när jag ingår i ett träningsprojekt. Så jag är minst sagt överlycklig över att vi har två stycken gym ombord fullt utrustade med fria vikter, maskiner, cyklar, crosstrainers och löpband.

Bästa starten på morgonen....Ett träningspass på gymmet
Bästa starten på morgonen… Ett träningspass på gymmet

Sedan blir det frukost och dusch innan jag börjar kl 10:00. Förutom tisdagar och fredagar då vi har varumottagning och börjar 09.00. Då tar vi emot varor, prickar av från följesedlarna och prismärker för att sedan få ut så mycket som möjligt i butiken.

Jag blir verkligen som ett barn på julafton när det kommer nyheter. Jag brukar även gå runt till tjejerna i butiken och visa om det är något som jag tycker skulle passa dem. Vi gör om på borden och byter på dockorna så att butiken blir ”levande”. Vi har ju många stammisar och det ska ju helst inte se lika ut som de gjorde förra gången de åkte med oss.

Vid halv 11 börjar det bli långa köer i kassorna. De flesta av våra gäster kommer ju till taxfreen direkt efter frukosten. Då brukar jag öppna ”kombikassan” för att hjälpa till att få bort de långa köerna.

Så är det lunchdags och förutom att jag själv ska gå så byter jag av klädansvarige och den som står i smyckesbutiken. Vi har ju en separat butik för smycken, klockor, väskor solglasögon, inredning och lite tidningar. Är det lugnt så brukar jag även exponera smyckena. Som kombi är du också med vid konsulentbesök/beställningar.

På eftermiddagen är jag där jag behövs mest och det är oftast i taxfreen.
Kombin är även ansvarig för barnkläderna: Lundmyr, Lego, Wheat och märket Kids Needs som är accessoarer för barn. Så vi har hand om beställning och exponeringen där.

Beställning av Kids Needs och Lundmyr
Beställning av Kids Needs och Lundmyr

När vi kommer fram till Stockholm så åker jag ner på bildäck och går ut på kajen för att hämta dags/veckotidningarna till Smyckesbutiken.
Sedan bunkrar (fyller upp) vi butiken innan det är dags för oss att ha ”hamnpaus”.

Då brukar jag försöka komma ut på en promenad och oftast blir det runt Hammarby sjöstad. Så skönt med friskluft eftersom man annars skulle vara inomhus 10 dagar I sträck. Jag känner att jag får mer energi… NY ENERGI när man kommer tillbaka och det känns som man kommer ombord på nytt.

På kvällen har det kommit ombord nya gäster och då är jag mestadels på klädavdelningen och säljer. Man lär ju känna visa ”stammisar” som t ex
Bosse och hans fru. (Kanske känner ni igen Bosse från”Färjan”). Dom har jag känt i många år. Dom har eget företag och jobbar hårt i veckorna. Minst 2 ggr i månaden kommer dom och kryssar med oss.
Dom går på spa:t och gör behandlingar, äter och dricker gott i restaurangen. Och handlar hos oss i butiken.

Bosses fru älskar mode och kläder och kommer alltid fram och vill att man ska visa det allra senaste som kommit in. Bosse håller sig till den andra sidan (whisky, sprit och viner som de flesta av männen gör). Dom handlar som sagt väldigt mycket när dom åker. Aldrig under 10 000 kr. För handlar du för 10 000 kr eller mera i taxfreen så bjuder vi på en lyxkryssning för 1-2 personer. Så det är verkligen något att sträva efter.

Lyxkryssning för två personer om Du handlar för 10 000 kr eller mera I taxfreebutiken
Lyxkryssning för två personer om Du handlar för 10 000 kr eller mera I taxfreebutiken

Så dom har alltid LYXHYTT och bor jättefint här ombord. Att resa med oss ser dom som en otrolig avkoppling från deras stressiga vardag. Bosse sade i lördags när de åkte att för detta priset kan man inte få sådan otroligt god mat och service I restaurangerna, Få härlig omsorg och behandling i Spa:t
Och får hjälp av i taxfreen där det finns personal med specifika kunskaper på varje avdelning. OCH ATT ALLA ÄR GLADA OCH TREVLIGA. Sådant blir man så oerhört glad av att höra.

Kombitjänsten innebär en hel del spring. Man är på många olika ställen. Men dagarna går otroligt fort och det är väldigt varierande. Jag har haft den tjänsten sedan jag började här för 10 år sedan. Även om själva tjänsten ändrats lite. Jag tycker verkligen tjänsten är superrolig. Att få vara på modesidan. Det älskar jag. Och om jag får välja så blir jag gärna kvar där.

Allt roligt har ju ett slut… Så även en dag ombord på jobb. Vi slutar antingen 22.30 eller 23.00. Vissa hittar på något t ex tränar, bastar, spelar spel, kollar film, går ut och kollar om det är någon bra artist ombord, sitter i en hytt tillsammans och pratar. Eller bara går och sover. För i morgon väntar en ny dag och några timmars sömn är alltid bra att ha.
Det blir ju som sagt långa dagar. Långa, men otroligt roliga dagar med massa skratt och roliga händelser.

God natt!

På återseende
/Sandra

Kommentera

