Resa med barn

När man får besök…….

Att jobba här ombord innebär ju att man är borta från familjen, vännerna och allt det andra där hemma halva året. Så det är verkligen superroligt och en energiboost när någon kommer på kryssning och besöker en. Jag kallar ju som ni redan vet mina kollegor för ”min andra familj”. Och när man är hemma så pratar man ju om sina kollegor och vissa saker som hänt ombord. Och här på jobbet berättar man vad som hänt och vad man gjort hemma under ledigheten.

Så när dom kommer på besök är det ju även roligt att familjen/vännerna och kollegorna får träffas och få ett ansikte på dem man pratar om. När någon kommer och hälsar på brukar dom vilja kolla nere i mässen (där personalen äter) och i min hytt. Ibland har dom även tur så att dom får komma upp till kapten och för en rundtur på bryggan och barnen kan få trycka på tutan.

Mina syskonbarn kom med sina föräldrar på besök för ett par veckor sedan. Dom brukar passa på att komma under loven då vi har massvis med aktiviteter för barnen. Särskilt under sommarlov då hela däck 9 blir ombyggt till ett lekland. Barnen har sitt eget program som börjar direkt då vi avgår och slutar strax innan vi är tillbaka i Stockholm igen.

Thure och Elwira
Thure och Elwira

Elwira som är sju år älskar att vara med på alltifrån: karaoke, minidisco, bio, tävlingar, dockteater till minigolf. Och såklart träffa båtkatten Ville Viking.

Hon träffade Ville Viking första gången för ett par år sedan när jag under en sommar testade på att vara lekledare istället för min ordinarie tjänst i taxfreen. Elwira vart ju som alla andra störtkär i Ville och jag har fram till nu berättat en massa historier om honom för henne. Och varje år när Elwira fyller år/jul har Ville kommit in till taxfreen och köpt en present till henne.

Elwira leker modell i fönstret
Elwira leker modell i fönstret

Jag älskar ju barn så att jag tyckte verkligen det var jätteroligt. Vi var ett härligt gäng tjejer som jobbade den sommaren. Vi hade så himlans roligt tillsammans både på arbetstid och när vi var lediga.

Det var full fart hela tiden. Flera hundra barn och barnaktiviteter avlöste varann. Vi som jobbade var alla barnkära och hade barnasinnet kvar så vi hade minst lika roligt som barnen. Vi sa ofta att vi var lyckligt lottade som hade så roligt och fick leka på jobbet hela dagarna och dessutom få betalt för det. Vi turades om att vara Ville Viking och då fick man verkligen känna hur det är att vara rockstjärna. Alla barnen ville ju ta bild med Ville och han fick dessutom skriva massvis med autografer.

Lyckliga barn med VILLE VIKING
Lyckliga barn med VILLE VIKING

När man jobbar i leklandet får man verkligen ett kvitto direkt att man gör ett bra jobb. Det finns inga ärligare människor än barn. Och är barnen glada så blir föräldrarna såklart också nöjda och glada. Så har barnen roligt = LYCKAD KRYSSNING.

Vi har ju inte jättemycket tid att spendera med dom som kommer på besök. Jag brukar träffa dom dagen efter när de äter frukost innan jag börjar jobba. Och på kvällen träffar jag dom på min rast och efter att jag slutat.

När vi stängt butiken så var ju schemat för barnen slut och Ville Viking hade gått och lagt sig. Men inte Elwira så hon kom och hjälpte till I butiken med att bunkra (fylla på varor i hyllorna). Som tack för hjälpen fick hon välja en godispåse och då även provsitta i kassan och slå in sin påse.

Elvira är stolt kassörska
Elvira är stolt kassörska

Vi skulle kunnat rekryterat henne direkt om hon hade haft åldern inne.
För här ville hon jobba. Sitta i kassan på Cinderella och jobba med både Ville Viking och moster Sandra. Detta är nu hennes drömyrke.

Så om 15 år så sitter hon nog i kassan i taxfree och då är hon inte ”bara” mitt syskonbarn/gudbarn utan även min kollega. För jag…. ja jag är säkerligen kvar här jag också.

På återseende
/Sandra

Tips! Ska du ut och resa med barn har vi flera alternativ på resor både till Helsingfors, Åland och Åbo. En barnsemester på Åland brukar vara populärt. Se alla våra familjekryssningar för semestertips med barn.

Kommentera

