Åka Finlandsfärja på ledigheten….

Hej hej från ledigheten.

I torsdags gick jag av båten och en ledig vecka låg framför mig. Arbetsveckan ombord gick fort, det gör den nästan jämt då det händer så mycket. Som jag skrivit tidigare så blir kollegorna och båten ens andra familj och hem, så vi gör också mycket tillsammans när vi slutat jobbet. En kväll satt vi några tjejer i min hytt och dippade grönsaker, åt choklad, skrattade och bara pladdrade om livet. Och en annan kväll gick vi till gymmet och tränade.

gym
En svettig groupie på gymmet. 🙂

Sen hade vi ju (som Sandra skrivit om) kampanjbyte förra veckan och det är alltid massa jobb och förberedelser inför det. Och i hamnpausen den dagen så fick vi även fint besök av vår tidigare taxfreechef Kim som nu jobbar ombord på Mariella. Alltid lika roligt att träffa honom.

kim
Mr Mariella. Men han saknar nog oss…det tror jag. 🙂

Jag var också ner till maskin en snabb sväng för att hämta destillerat vatten till humidoren. Jag tog några bilder som ni ser här nedan, men jag tänker att om ni vill se mer av maskin, kontrollrum mm. så får jag göra ett lite längre besök där vid tillfälle. Eller om jag rent av lyckas få någon i maskin att skriva ett inlägg här på bloggen. 😉 För jag kan tyvärr inte gå in på vad som är vad och vad som används när av allt där nere i maskin. Inte riktigt min avdelning kan vi säga. 😉 Men lite bilder bjuder jag på här i alla fall.

Den här ledigheten gjorde jag också nånting konstigt. Jag kryssade på min ledighet. Ha ha. Det är kanske inte alltid man vill vara på jobbet när man väl är ledig, men den här gången ville jag verkligen det då det var Vin och champagnemässa ombord fre-sön. För jag älskar champagne så den ville jag inte missa. Jag tog med min lilla son på kryssningen för hans pappa var också ombord för att jobba med mässan.

Det var faktiskt roligt att se båten från en ”passagerares” sida. Vi åt jättegod mat i restaurang Seaview, hälsade på lite i taxfree och sen gick vi till mässan som låg i cafédelen ombord. Det var mycket folk och många utställare med massa goda viner och champagner. Och eftersom jag var ledig så kunde jag ju dessutom gå runt och provsmaka på några spännande sorter. Sen blev det såklart en ganska tidig kväll med mitt lilla sällskap.

hytt
Vi hade en ”lyxhytt” på däck 11. Så fin och skönt med lite utrymme.
carpo
Carpaccio till förrätt…
krafta
..och havskräfta med pilgrimsmusslor och risotto till varmrätt.
middag
Min middagsdate väntar på pannkakor… 🙂

Dagen efter var det mässa igen mellan 10-13 så vi snurrade runt några varv även då. Alltid roligt att träffa leverantörer och även stammisar som var där. Och det fanns ju också lite mera tid till att prata med dom. Det var en jättebra mässa och jag hörde bara positiva saker från alla. Det känns som det här är något som kan bli större och större och tillslut kanske lika stort som vår whiskymässa som vi har ombord varje år. (Som blivit utsedd till en av världens bästa whiskymässor faktiskt!) För det finns ju verkligen ett intresse för vin och champagne, så jag hoppas på det.

Jag själv är jättenöjd med mässan och jag fick också tillfälle att provsmaka några champagnesorter som jag länge velat smaka. Och faktiskt roligt att får se mitt jobb från en passagerares sida. Hur det är att sitta i restaurangen och njuta av god mat och fantastik utsikt över Stockholms skärgård t.ex. Och strosa runt i taxfree (som man aldrig gör annars) 😉 och träffa all trevlig personal där. Så jag rekommenderar alla att åka på en finlandskryssning med M/S Viking Cinderella. Den får 5 solar av 5! 😉 Och hade Bengt Frithiofsson åkt med på den här vin och champagnemässan så hade nog även han delat ut 5 solar. Det lovar jag. 😉

kaffe
En kaffe med utsikt tack!

God natt säger jag nu, för i skrivandets stund är det mitt i natten. Imorgon (eller idag blir det ju..bäst att sova nu) har jag lunchdate med Jenny, Jessica och Knut-Olle från båten. Ska bli härligt att träffas även i land.

Vi hörs snart igen…och kommentera gärna om det är något ni undrar över eller vill se mer av. 🙂

/Elenor

(Ber om ursäkt för dåliga/mörka bilder, men använder bara mobilkameran än så länge.)

Kommentera

