Tacobuffé och champagne på havsbotten…

Hallå, hallå…det blir mycket taxfree nu här på bloggen, men jag hoppas att någon från andra avdelningar snart vill göra inlägg och berätta om hur det är på deras avdelning, så att ni får en bild av hur det är på hela båten. Men så länge så får ni stå ut med mig och Sandra här i Taxfree. Jag tänkte att jag ändå ska visa lite bilder och berätta från några andra avdelningar här ombord i ett annat inlägg, jag måste t.ex. ner till maskin och hämta destillerat vatten till våra humidorer (skåp för cigarrer) snart, så då tänkte jag passa på att ta lite bilder från maskin och visa er.

Roligt i alla fall att ni kikar in och läser vår blogg. Jag har hunnit vara ledig i en vecka och kom tillbaka på jobb i torsdags. En vecka går ganska fort, men man hinner också med ganska mycket. På den här ledigheten så var jag en snabb sväng hem till Jämtland och hälsade på familj och vänner där. Vi åt också surströmming (Jag veeeet!! Det är jättekonstigt för många, men jag älskar det! Det är en delikatess… faktiskt!) Passade också på att promenera i skogen en sväng med min minsta son och där hittade vi lite goda hallon som vi plockade med oss hem. Vi hade en intensiv men skön helg i norr. Sen tillbaka till Stockholm där sommaren kom tillbaka, så vi passade på att njuta av solen, äta glass och vinka till ”mammas båt”.

Hallon och glass

Cinderella
Hej hej mammas båt….

Sen blev det torsdag och dags för mig att gå på jobb. När jag kom på jobb i torsdags så var båten chartrad och det var Leksands IF som var här med en massa glada ”Leksingar”, spelare från både herr och damhockeylagen. The Refreshments var också här och spelade och det var klackarna i taket natten lång tror jag. 🙂

I fredags hade vi Danny Saucedo med oss här ombord. Han började spela i Étage (nattklubben) runt 23.15 så vi var några tjejer här från taxfree som  gick ut för att titta på honom eftersom vi slutade 23.00. Mycket folk och han bjöd på en bra show tillsammans med sina dansare.

Danny Saucedo
Danny Saucedo

Det är ju också en sak som är roligt med att jobba på båten, att man har möjlighet att gå ut och lyssna på alla artister som kommer hit ombord under temat Cinderella LIVE, alla från Miriam Bryant till Bonnie Tyler.

Som jag berättat tidigare så håller man som shoppinghost ofta i olika ”provsmakningar” i butiken och då är det helst på någon vara som vi har specialpris på. Häromdagen körde jag en tasting på Zacapa 23, en av världens bästa romsorter faktiskt. Ibland händer det även att jag kör provsmakning på godis också… speciellt om vi har många barn ombord.

Provsmakning av rom
Provsmakning av rom
Provsmakning av godis
Provsmakning av godis

Vissa kryssningar så har vi också besök av konsulenter som representerar olika märken. Förra veckan var t.ex. Linda från Moet Hennessy här i butiken, hon berättade lite om whisky för gästerna och bjöd på smakprover från olika whiskysorter. Hon fixade även med den nya montern med champagneflaskor som vi ska ha i butiken nu. I den montern finns även en liten skärm där det rullar en video om Veuve Clicquots spännande projekt ”The cellar in the sea”! 2014 sänkte man ner 350 flaskor champagne på 43 meters havsdjup i Ålands skärgård, tanken är att dom ska ligga där i minst 30 år, ev. 50 år, och syftet med projektet är att bättre förstå hur föråldringsprocessen ser ut i havet jämfört med i källaren. Intressant!!!

Linda i taxfree
Linda från Moet Hennessy
"The cellar in the sea"
”The cellar at sea”

En fråga som jag ofta får är; vart vi äter när vi jobbar ombord.!? Vi har en egen personalmatsal som kallas för mässen, där finns det alltid mat. Frukost, lunch, middag, nattmat och där emellan finns alltid smörgåsar, pålägg, frukt mm. Som jag skrev i mitt första inlägg så är det ju verkligen skönt (tycker jag i alla fall) att slippa laga mat eller diska på en hel vecka. Det är bara att hämta färdig mat, slå sig ner och äta. LYX! I fredags fick vi tacobuffé till lunch och till middag var det schnitzel med helstekt potatis. Bra dag i mässen! 🙂

Tacobuffé
Tacobuffé till lunch
Knäckepizza till nattmat
Knäckepizza till nattmat
En del av "Mässen"
En del av ”Mässen”
Frukost i mässen
Frukost!!

Frukost i mässenFrukost i Mässen

Jag hoppas att ni har förståelse för att det inte är världens bästa uppdatering här på bloggen än så länge, vi jobbar ju långa dagar och det finns lite tid till att sätta sig ner och skriva. Men vi jobbar på det, och även att fler här ombord ska vilja skriva. Och snart, om bara någon dag så kommer min härliga kollega Jessica att skriva ett inlägg här på bloggen om hur det är att vara vikarie och hoppa runt och arbeta på olika avdelningar som hon gör. Så håll utkik!!

Jessica
Jessica

Hej då säger jag så länge med en av alla hundratals solnedgång/soluppgångsbilder som jag har i min mobil (det blir ju några). Men det finns nog inte många som slår utsikten på vår arbetsplats.

Utsikt från däck på Cinderella

Ha en fin vecka och kika snart in på bloggen igen….

P.s Jag har såklart fått tillåtelse att publicera alla bilder på de personer som jag lägger upp bilder på. Så ni vet det. 🙂

//Elenor

 

2 thoughts on “Tacobuffé och champagne på havsbotten…”

  1. Tack för härlig insats du skriver bra och klart. Har själv jobbat på Silja 12 år så det är jättekul att läsa. Trivdes med båtlivet. Tack

    Gilla

Kommentera

