Shopinghost!

Hej och välkomna till bloggen!

Elenor heter jag och jag är en av oss här ombord på Cinderella som ska skriva lite här på vår blogg, det ska bli jätteroligt att få skriva om hur det är att jobba ombord på Cinderella och även visa er lite ”bakom kulisserna bilder”, så jag hoppas ni hänger med oss.

elenor

Jag ska börja med att presentera mig lite närmare för er och även berätta om hur det gick till när jag började jobba på Viking Line och Cinderella.

Så. Sedan några år tillbaka så bor jag i Stockholm, men jag är uppvuxen i vackra Jämtland i ett litet samhälle som heter Bräcke och som ligger 7 mil utanför Östersund.

Jag jobbar i taxfreebutiken som shopinghost. Nu kanske inte alla vet vad en shopinghost är och gör, men som shopinghost har man en ganska central roll i taxfree butiken, man fungerar lite som en värdinna i butiken kan man säga. Man arbetar väldigt mycket med sin röst och hörs mycket både i butiken och runt om på båten då man som shopinghost sköter alla utrop från butiken över båten. Man jobbar också ”på golvet” i butiken för att ta emot och hjälpa gästerna med t.ex. frågor om allt från whisky, till gröna kulor, till vintips och parfymer. Så det är väldigt varierande och även utmanande att försöka hjälpa alla så bra som möjligt.

Man har också väldigt mycket kontakt med gästerna, och det är också just det jag tycker är roligast med att vara shopinghost. Alla gästerna! Man träffar så många människor varje kryssning och alla som kryssar är ju här för att antingen fira någon/något, eller bara för att åka iväg på en liten mini-semester. Så alla är lediga, festsugna och glada…ja..för det mesta iallafall.

Och jag gillar verkligen det och den härliga stämningen. Så bra att jag faktiskt jobbat 10 år ombord nu i år. Tiden går fort när man har roligt som man säger. 🙂

Så varför började jag jobba på båt och hur hamnade jag på Cinderella

Det var år 2006 och jag bodde då i Jämtland, jag hade precis gått färdigt min undersköterskeutbildning med inriktning psykiatri och jag jobbade lite inom psykiatrin efter det. Trots att jag tyckte det var intressant så kände jag ändå att det inte riktigt var det jag ville göra. Det var ett ganska tungt arbete som var lätt att ”ta med sig hem”. Så jag kände att jag var tvungen att göra något annat. Jag bodde som sagt i Jämtland och hade som situationen var då inte möjlighet att flytta där ifrån. Det fanns heller inte något jobb där på hemmaplan som lockade supermycket, så jag funderade på hur och vad jag skulle kunna göra.

Så då kom jag att tänka på det här med att jobba på båt, en av mina bästa vänners sambo jobbade på en båt i Norge. Han åkte iväg och jobbade några veckor för att sen komma hem och vara ledig några veckor, vilket betyder att man i princip kan bo vart som helst i landet eller världen om man vill och det skulle ju passa perfekt.

Jag började söka runt lite på olika hemsidor och mailade sen till lite olika rederier. Några dagar senare så fick jag ett mail från taxfreechefen på Cinderella och han ville träffa mig och undrade om jag kunde komma ner till Stockholm. Det var väldigt spännande och lite nervöst också. Jag hade knappt åkt med en ”sån där finlandsfärja” förut.

Så jag åkte ner till Stockholm och skulle gå ombord på Cinderella medan hon låg i hamn i några timmar. Det var en fin kväll minns jag, Cinderella gled fram över vattnet med en vacker solnedgång bakom sig. Tänk om jag vetat då vad den dagen skulle påverka resten av mitt liv. Alla härliga människor jag träffat, alla vänner jag fått, och att jag idag, 10 år senare fortfarande är kvar. Jag som bara skulle testa några vändor. Så ja, som ni förstår så älskar jag verkligen mitt jobb.

Jag gick ombord och träffade butikschefen, vi hade ett litet möte och han skulle höra av sig om jobb. Jag åkte hem och hann inte vara hemma många dagar förens det kom ett mail där han undrade om jag ville komma ner och jobba i några dagar.

Jag tror faktiskt att mitt första pass ombord då var på parfym-avdelningen i taxfree. Jag hade aldrig jobbat inom det tidigare men har ett stort intresse av parfym och make up så det var väldigt roligt att få testa på parfym-avdelningen.

Livet ombord var ju även en helt ny och speciell värld för mig. När man jobbar ombord så bor man ju också ombord. Man äter, sover, umgås, tränar…ja allt gör man ombord. Man går alltså inte hem efter jobbet som dom flesta i land gör. Man lever väldigt nära sina kollegor och ”hemligheter” är svåra att dölja. Man lär känna varandra väldigt väl och det är också det som är det fina med livet ombord, att det blir som ens andra hem och familj. En härlig liten bubbla.

Jag jobbade några pass här och där när jag fick erbjudande och inte bara i parfymen utan även i kassan. Efter några månader så fick jag erbjudande om fast anställning. Jag blev då anställd som försäljare i taxfree och jag jobbade i 10 dagar och var ledig 10 dagar, så det fungerade hur bra som helst att pendla till och från Jämtland.

Efter ett par år så fick jag chansen att hoppa in och köra som shopinghost. Jag minns att jag absolut inte ville först, att jag sa nej flera gånger just för att det kändes så nervöst att prata i mikrofon inför folk, och att ständigt höra sin egna röst i högtalare. Men efter lite övertalning så gick jag med på att iallafall testa det. Jag var sååå nervös när jag skulle göra mina fösta utrop, och när jag skulle prata i headsetet i butiken inför alla gäster och kollegor. Jag gömde mig bakom en hylla när jag skulle göra mitt första utrop minns jag, och jag tror ärligt ingen hörde vad jag sa heller med mina darrande ord. Men efter några dagar så kändes det bra och när dom första utropen väl var gjorda och jag började komma in i det hela så var det hur roligt som helst. Och idag är jag också anställd som shopinghost och jag jobbar en vecka och är ledig en vecka. Jag och min kollega Martin byter mot varandra.

Jag har också familj hemma, sambo och två barn, och den frågan jag får mest är nog hur det är att vara borta från barnen så ”länge”? (Nu är mitt ena barn så stor och går på gymnasiet på annan ort, så det är bara en liten där hemma.) För mig har det alltid funkat väldigt bra, jag vet att dom har det bra hemma när jag är ute på jobb och sen när jag kommer hem så är jag ju hemma och ledig en hel vecka. Den lyxen har inte många, och framför allt inte många barn. För det är så jag ser på det, mycket mera tid för familj och fritid. Så ni som varit/är sugen att prova på ”båtlivet” fast ni tänkt att det kanske inte går om man har familj. Det går! (Och i ärlighetens namn…det är ganska skönt att slippa laga mat, handla och städa på en hel vecka.. 😉 !)

Så, det var massor om mig och om hur jag började jobba ombord på Cinderella. I nästa inlägg tänkte jag visa er lite bilder från butiken och hur det ser ut en dag i taxfree, så jag hoppas ni kikar in igen. 🙂

Ha en fin dag!

/Elenor

Kommentera

