Välkommen till livet som sjöman ombord!

Krista

Jag heter Krista och arbetar som intendent ombord på Viking Cinderella. Min titel beskriver kanske inte riktigt vad jag jobbar med men kort sagt så har jag det övergripande ansvaret för servicen och den kommersiella delen av verksamheten.

På vår blogg kommer vi att presentera livet ombord från en lite annan synvinkel än man ser och kommer åt som gäst ombord. Vi vill berätta om hur det är att jobba ombord och dela med oss lite av vad som sker bakom kulisserna.

Jag är 60-talist och har arbetat ombord på fartyg sedan år 1988 så jag var väldigt ung då jag började. Studerade den tiden naturvetenskap men det blev ingen forskare av mig. Tog sommarjobb på ett av våra fartyg (som numera inte finns i vår flotta mer) och njöt från första början av livet ombord. Kanske har det med mina rötter ute i skärgården att göra? Då mina förfäder var lotsar i många generationer. Efter några års fortsatta studier och sommarjobb var jag som sagt säker på att jag hellre ville jobba i ett serviceyrke och att kunna göra det på havet som är så viktigt för mig gjorde valet lätt. Kommer bra ihåg hur nervös jag var då jag skulle berätta till mina föräldrar att jag tänker avbryta mina akademiska studier och gå till sjöss. Min fars svar var värmande och godkännande ”Visst är det bra att någon fortsätter släktens traditioner och blir sjöman”.

bryggan

Efter många års arbetserfarenhet i olika roller ombord och studieledigt för studier inom hotell & restaurang är jag som sagt nu intendent och njuter fortfarande lika mycket av mitt jobb som 1988 då jag mönstrade på som hyttvärdinna.

Ett fartyg är ju som ett litet samhälle i miniatyr. Jag har fått träffa gäster och personligheter från när och fjärran som representerar en genomskärning av befolkningen. Jag har fått träffa celebriteter, artister och kändisar och jag har fått jobba med en massa härliga människor under årens lopp.

Cinderella skiljer sig från andra Viking Line fartyg genom att hon är endast kör kryssningstrafik. Vår uppgift ombord är att producera nöjen och upplevelser så att våra gäster känner att de kommit bort från vardagen en liten stund och att de går i land med ett leende på läpparna. Vi erbjuder underhållning av Sveriges mest kända artister, god mat, prisvärd shopping och ett glatt och varmt omhändertagande och som kulisser har vi havet och den fantastiska skärgården. Men det är ju inte vi ombord som gör hela upplevelsen. Samvaron ombord bland våra gäster är halva upplevelsen. Du reser i goda vänners lag men möter även nya människor som kanske blir nya vänner för resten av livet. Och att uppleva det vi erbjuder ombord tillsammans med andra är ju det som ger den enorma glädjen som våra gäster känner varje dag.  Vi har allt från gäster som reser ensamma och återkommer nästan varje vecka till konferensgrupper och kunder som chartrar hela fartyget privat för sitt eget evenemang. Vi skräddarsyr upplevelser till alla dessa och när vi lyckas så känner vi själva också en otrolig glädje. Inte så illa att få jobba mitt bland all denna glädje.

sea

Det är konstigt hur ett fartyg kan bli så personligt och viktigt för en. Det var på Cinderella jag fick min första fasta anställning och efter studier och en del olika arbeten inom företaget fann jag vägen tillbaka hit till mitt ”andra hem”. Att jobba ombord blir en livsstil. Även om jag bor i Finland långt bort från hemmet, har familj med man och två barn så känner jag att denna livsstil, att jobba 10 dagar och vara ledig 10 dagar har gett mig mycket. Ombord kan jag fullt fokusera på mitt jobb och hemma kan jag lägga fullt fokus på min familj. Alla har inte haft möjligheten att vara hemma och tillgänglig för barnen på morgonen då de åker till skolan och att igen stå vid dörren och ta emot dem när de kommer hem och sedan ha tid att tillbringa resten av dagen med dem. Personligen känner jag att jag haft minst lika mycket tid för min familj och mina barn om inte mer än en måndag till fredag jobbande mamma i land. Och så har jag ju då min andra ”familj” ombord.

Att vara chef på en arbetsplats med många nationaliteter med majoritet av svenskar och finnar är berikande. Även om havet som skiljer oss åt inte är så stort så finns det en massa kulturskillnader. Att t.ex. kunna ta vara på de bästa bitarna från bägge kulturer även i sitt ledarskap har varit otroligt givande och lärorikt.

kobbe

Även om det finns en ganska stark hierarki i organisationen ombord så blir man ett väldigt starkt team som jobbar tillsammans eftersom man lär känna varandra väldigt bra då vi bor och är här tillsammans 24h. Personalmatsalen (mässen som vi kallar det) blir ju som köket därhemma var man sitter och delar med sej av sina upplevelser under dagen. Då man inte har sin familj man kommer hem till på kvällen så blir arbetskamraterna ombord nästan lika viktiga. Även denna samhörighet och dessa möten med gamla och nya kolleger (precis som våra gästers möten med medresenärer) präglas av mycket glädje. Vi har roligt på jobbet, vi skrattar, skämtar och hittar väl på lite praktiska skämt också nu och då. Med vår ombord familj firar vi också de större helgerna tillsammans, nedan bilder från vår midsommar grillning. Men ibland händer det också att man kanske har något personligt bekymmer hemma eller ombord och är lite ledsen och då finns kollegerna också här med ett starkt stöd och förtroende för varandra. Ja, på något obeskrivbart sätt kommer man bara varandra så nära och blir väldigt viktiga för varandra.
personalgrill

Branschen i sig är mycket intressant där samhällsutvecklingen, lagar och förordningar och hård konkurrens under åren gett ändrade verksamhetsförutsättningar och utmaningar. Det är också något som gör att jobbet aldrig känns enformigt. Under åren som gått har man fått lära sig saker som man aldrig kunnat förutse och aldrig skulle ha fått lära sig på landbacken. Ombord jobbar människor i 42 olika yrken vilket ger en kompetens i vårt team där man har alla möjligheter att lära av varandra, prova på nya arbetsuppgifter och avancera.

Förutom denna yrkeskompetens är säkerheten det viktigaste ombord och därför behövs också den starka hierarkin i organisationen. Vi får skolning i säkerhet och vi övar varje vecka. I somras fick jag ta del av en kurs där vi bl.a. lärde oss och övade rökdykning. Trodde aldrig att jag skulle våga mig in i ett brinnande containerhus men det gjorde jag och det var dessutom så roligt att jag skulle kunna göra det igen.

brandovning

Med detta första inlägg på vår blogg hoppas jag att jag väckt ert intresse och jag kommer nu att ge ordet till mina medarbetare som ni kommer att få följa. Först ut är Fashion Sandra och Shoppinghost Elenor från vår taxfree butik som kommer att berätta om sina jobb och säkert också många fina shopping tips.

Kommentera

